לגזר ולשמור: איך להתמודד עם מצב חירום רפואי + רשימת וטרינרים תורנים

חיות המחמד שלנו הינן חלק חשוב מחייה של המשפחה וראויות לטיפול אחראי ומסור מצידינו.

במצב חירום רפואי עלינו לדעת להעניק טיפול רפואי ראשוני על מנת להציל את חייהם של חברינו הנאמנים.

על מנת לטפל בחיית מחמד, נדרשת הכשרה מעמיקה וידע רב אבל עלינו מוטלת האחריות לזהות מצבי חירום שיכולים להוות סכנת חיים עבור החיה ולפעול בהתאם.

מומלץ להתכונן למצב חירום מבעוד מועד, על מנת ללמוד ולתרגל את הפעולות הנחוצות במצב חירום וכך להימנע מטרגדיה. יש לזכור שרק פעולות ממוקדות ושקולות יביאו לתוצאות רצויות.

כלב אצל וטרינר

בואו נעמוד על מספר נקודות ספציפיות של עזרה ראשונה לחיות מחמד שלכם וטיפול במצב חירום רפואי:

-תצטיידו בערכת עזרה ראשונה המיועדת במיוחד עבור חיית המחמד שלכם ושמרו עליה במקום נפרד. פריטים שכדאי לשמור בתוך הערכה די דומים לאלו שמרכיבים את ערכת עזרה ראשונה עבור בני האדם, אבל ישנם גם פריטים נוספים.

בחנות חיות המחמד ניתן לרכוש ערכות עזרה ראשונה מוכנות מראש, אך עדיף שתתיעצו עם הוטרינר ותרכיבו ערכת עזרה ראשונה בעצמכם, כך שתהיה מותאמת לחיית המחמד שלכם.

לרוב הערכה תכלול: חומר ניקוי אנטיספטי לפצע ו / או מגבונים המכילים כלורהקסידין או בטאדין (ללא אלכוהול), סרטי הדבקה (עם ובלי דבק), ריפוד סטרילי, חומרים לעצירת דימום, מזון רפואי לחתולים ולכלבים ועוד.

בנוסף, כדאי לרכוש אוכל היפואלרגני לכלבים או לחיית מחמד אחרת שברשותכם, במקרה של בעיות במערכת העיכול, חשוב לזכור לא כל מזון לכלבים מתאים לכלל הכלבים.

- בעת מצב חירום רפואי קודם כל התקשרו למרפאה וטרינרית. זהו המקום המתאים ביותר לקבלת טיפול רפואי חירום עבור חיות המחמד שלכם. במידה והמצב מאפשר זאת, תסיעו את חיית המחמד שלכם למרפאה וטרינרית, ללא עיכוב, ודאגו לדווח לוטרינר על מצבה של החיה כבר במהלך הנסיעה.

תכינו מראש רשימה של מרפאות וטרינריות העובדות במתכונת חירום למקרה והמרפאה שלכם תהיה סגורה:

באזור הדרום:  נמצאת מרפאה וטרינרית "בית ניר" המספקת שירותי חירום 24/7 בטלפון 0775412378 למעשה, מרפאות הפועלות במתכונת דומה ישנן בכל רחבי הארץ. לאתר המרפאה לחץ כאן

באזור ת"א והמרכז: המרכז הרפואי "וטרינר בכיכר" בעל שלושה סניפים באזור ת"א זמין למקרי חירום 24 שעות. לאתר המרפאה לחץ כאן

אזור השרון: "קופט חולים וטרינר תוכן" מרפאה וטרינרית הנותנת שירות 24 שעות זמין לאזור השרון והסביבה. לאתר המרפאה לחץ כאן.

אזור הצפון: ניתן למצוא מרכז וטרינרי הזמין 24 שעות למקרי חירום ברחוב יגאל אלון 29 חיפה. לאתר המרפאה לחץ כאן.

הכירו את מיקומן של מרפאות החירום ליד הבית שלכם וליד מקומות שבהם אתם רגילים לבלות עם חיית מחמד שלכם. אי אפשר לדעת מתי תזדקקו לעזרה.

שעת חירום אצל וטרינר

 בשעת חירום:

-בעת מצב חירום רפואי ביצעו בדיקה ראשונית של החיה ועשו הערכה מהירה של המצב. האם החיה נושמת? במידה ואין כניסת אוויר פתחו בזהירות את הפה שלה ובדקו אם יש משהו שחוסם את נתיב האוויר. במידה וכן, נסו להוציא את הפריט החוצה. אם הניסיון לא צלח, הרימו את החיה מהרצפה וכשראשה מופנה כלפי מטה נערו אותה בזהירות - כך תגדילו את הסיכוי שחפץ יחליק החוצה.

במידה והכלב במצב של חוסר הכרה, ללא נשימה וללא דופק - התחילו בביצוע החייאה מיידית. הכלל החשוב ביותר הוא דחיסת בית החזה של הכלב. אנחנו ממליצים לכם ללמוד לבצע את ההחייאה מבעוד מועד מפני שכך תוכלו להגביר את הסיכוי של חיית המחמד האהובה שלכם לשרוד את המצב המסוכן בו היא תהיה שרוייה.

-במקרה של דימום פעיל מפצע חיצוני, לחצו בעדינות על המקום עם גזה נקיה והפעילו לחץ מתון על אזור הדימום. הגיעו כמה שיותר מהר לקבלה של העזרה הרפואית.

אלו רק חלק ממצבי חירום בהם תצטרכו להגיש עזרה רפואית לחיית המחמד שלכם.

אנחנו מקווים שלעולם לא תחוו מצב חירום של חיית מחמד שלכם, אך ממליצים לכם לזכור את הפעולות הנחוצות שיש לנקוט בהן בעת מצב חירום על מנת להציל חיים במידה ותצטרכו.