למה הכלב שלי מתגרד? כל מה שחשוב לדעת

התגרדות היא תופעה נפוצה בקרב כלבים, שמופיעה כתסמין לבעיה מסוימת. כלב שמתגרד ללא הפסקה סובל מבעיה רפואית שמצריכה טיפול, והמדריך הבא יעזור לכם להבין למה הכלב שלכם מתגרד ואיך לעזור לו

חלק גדול מבעלי הכלבים ייתקלו לפחות פעם אחת במצב בו הכלב שלהם מתגרד והם אינם מבינים מה הסיבה לכך. הרצון שלנו לעזור ולהקל על הכלבים שלנו הוא מובן והגיוני, וכדי לעשות זאת מומלץ לאבחן תחילה מה הסיבה לתופעה. הדרך היעילה ביותר היא כמובן פנייה לווטרינר, שיבדוק את העור והפרווה של הכלב במטרה להגיע לאבחון הנכון. אלה הסיבות הנפוצות שגורמות לכלבים להתגרד:

1. פרעושים –
חלק גדול מהכלבים שמתגרדים סובלים מפרעושים, שמגיעים לביקור לא רצוי בעיקר במהלך הקיץ. הגירוד הוא למעשה תגובה לעקיצה שהכלבים חשים, והוא מוביל רבים מהם גם לנשוך את עצמם כדי לנסות ולהתמודד עם אי הנעימות. מאחר שחלק מהכלבים אלרגיים לרוק של הפרעושים, הם עלולים גם לפתח אליו תגובה אלרגית.
 
טיפול: מכיוון שכלבים מבלים מחוץ לבית מדי יום, יש להקפיד על טיפול באמצעות אמפולות נגד פרעושים אותן תוכלו לרכוש בכל חנות חיות מקצועית. חשוב לזכור שגם פרעושים בודדים יכולים להוביל לאי נעימות גדולה, כך שמומלץ לנהל מעקב אחר מועד הטיפול. פרעושים יכולים לצוץ גם באזור המחייה של הכלב, מה שאומר שבנוסף לאמפולות כדאי לבצע גם הדברת פרעושים. 
 
אגב, זה המקום לציין שלמרות הבלבול הנפוץ – פרעושים ופשפשים הם מזיקים שונים לגמרי. כך שאם אתם עצמכם סובלים מעקיצות פשפשים, אל תמהרו להניח שזה בגלל הכלב. חשוב לבצע הדברת פשפשים מקצועית, תוך הבנה שהסיבות להידבקות עשויות ריהוט "נגוע", מיטה לכלב שאיננה נקייה,  לינה במקום שסובל מהיגיינה ירודה וכדומה. 
כלב סובל מגירודים

2. אלרגיה עורית
– הכלב מתגרד ואין פרעושים? לצד המזיקים הקטנים שציינו, ישנם גם מקרים בהם הכלב מתגרד ואין פרעושים נראים לעין על פרוותו. במצבים כאלה הווטרינר יבחן אפשרות לאלרגיה עורית שיכולה להוביל לעור אדמומי ומגורה באזורי גוף נרחבים. בחלק מהמקרים הכלב יאבד מפרוותו באותן נקודות, מה שיוביל להופעתן של קרחות. בדיוק כמו אלרגיות אצל בני אדם, גם כלבים יכולים להיות אלרגיים לשלל גורמים כמו דשא או אבק, והאבחון המתאים יעזור לשיפור באיכות חייהם.
 
טיפול: ישנן דרכים רבות לטיפול באלרגיה של כלבים, שמשתנה בהתאם לסוג האלרגיה ולמאפיינים נוספים. חלק מהכלבים יצטרכו "לחפוף" בתכשירים מיוחדים ואחרים יקבלו טיפול תרופתי.

3. אלרגיה למזון
– גם הסיבה הבאה יכולה להוביל כלבים לסבול מגירודים, שבדרך כלל יופיעו באזורים כמו כפות הרגליים, המפשעה או בית השחי. כלבים יכולים לפתח אלרגיה גם למזון כלבים הקבוע שלהם, כך שאפילו אם בכלל לא החלפתם סוג מזון עדיין לא תוכלו לשלול לחלוטין את התופעה. בדומה לתגובות אחרות למזונות, הכלב עלול לסבול גם משינויים ביציאות או בתדירות שלהן וגם מהקאה.
 
טיפול:  אם כלב מתגרד והווטרינר חושב שמדובר בתגובה למזון שהוא צורך, הוא לרוב ימליץ להעביר אותו למזון היפולארגני לכלבים שמכיל רכיבים שלא יגרו את המערכת החיסונית שלו. חשוב כמובן להתייעץ עם הווטרינר לפני כל שינוי משמעותי בתפריט הכלב, ולא להסיק מסקנות כאלה בעצמכם.