מה עושים כשהכלב משלשל?

שינוי ביציאות של הכלב עלול להפוך למקור לדאגה. כיצד נכון לפעול, מה כולל טיפול בכלב משלשל ובאילו מצבים צריך לפנות במהירות לווטרינר?  

אחד מהיתרונות המרכזיים בטיול יומי עם הכלב, מעבר לזמן הבילוי המשותף כמובן, הוא העובדה שאנחנו יכולים להישאר עם אצבע על הדופק בכל הנוגע למרקם היציאות שלו ולתדירותן. למרות שאולי לא מדובר בנושא שנעים להתייחס אליו, יש לו חשיבות רבה בשמירה על בריאותו של חברנו הטוב. כלב שהחל לסבול לפתע משלשול מתמודד כנראה עם בעיה רפואית מסוימת, דבר שמצריך מעקב ואבחון רפואי. בחלק מהמקרים מדובר בסיבה פשוטה שקל לפתור תוך ימים ספורים, ובמקרים אחרים היציאות הבעייתיות הן "דגל אדום" שמאותת על עניין אחר שיש לשים אליו לב.

 

האם כל שינוי ביציאות של הכלב מעיד על בעיה?

אם אתם מבחינים בשינוי במרקם ובצבע של היציאות של הכלב שלכם, בין אם הכלב משלשל ובין אם ניכר שהוא מתאמץ ללא תוצאות, מומלץ להתייעץ עם וטרינר. הווטרינר יבקש לקבל פרטים נוספים כמו הזמן שעבר מאז שהבחנתם בשינוי, וישאל שאלות הנוגעות למצבו הכללי של הכלב במטרה להבין אם יש צורך להגיע למרפאה או שניתן להיעזר בפתרונות אחרים. כלב משלשל ומקיא בו זמנית לדוגמה, עלול לסבול מבעיה שונה מאשר כלב שמשלשל אבל ממשיך להתנהג כרגיל לאורך היום.

 

כל כלב משלשל מסיבה שונה, ולכן האבחון המדויק חשוב לצורך התאמת הטיפול הנכון. בכל מקרה אסור להתעלם מהנושא ולהניח שיחלוף לבד, מכיוון שגם אם מדובר רק באירוע קצר ייתכן שהכלב סובל מאי נעימות. במקרים חמורים יותר, שלשול עלול להעיד על דלקת או פגיעה במערכת העיכול – שתיים מהבין הבעיות שאתם ממש לא רוצים להזניח. 

עלב חולה

אם כלב משלשל מה לתת לו לאכול?

הסיבות העיקריות לתופעת השלשול אצל כלבים מתחלקות בדרך כלל לשתיים: אלה שקשורות לבעיה רפואית, כמו זיהומים, טפילים, מחלות ודלקות, ואלה שקשורות לתזונה – החל ממזונות לא מותאמים, דרך רגישות לרכיב כזה או אחר ועד למעבר חד מדי בין סוג המזון הקודם לבין הסוג החדש.

 

אם נראה שהכלב שלכם משלשל והסיבה עשויה להיות תזונתית, כדאי להתייעץ עם וטרינר בנוגע לסוגי אוכל לכלבים שיכולים להתאים לו. במקרים מסוימים הווטרינר ימליץ לכם להגיע אל חנות חיות על מנת לרכוש לו מזון היפואלרגני, ובמקרים אחרים ימליץ להמשיך לעקוב אחר התפתחויות נוספות.

 

חשוב לשים לב להתנהגות הכללית של הכלב, לדווח אם הוא מתנהל כרגיל, שותה מספיק ושומר על חיוניות. ייתכן גם שהווטרינר ימליץ לעבור למספר ימים למזון שונה כמו חתיכות עוף למשל, ולחזור למזון הרגיל של הכלב לאחר שיתאושש. 

ליטוף כלב

טיפול בכלב משלשל

אם הכלב נזקק בהגעה למרפאה, הטיפול בו יתחיל מבדיקה גופנית ובחלק מהמקרים גם בדיקת צואה במטרה לאבחן הופעה של תולעים, חיידקים, דם סמוי וכדומה. במקרים בהם הווטרינר יניח שמדובר במחלה, הכלב עשוי לעבור גם בדיקות נוספות בהן בדיקת דם, צילום אולטרסאונד ועוד. כלבים שמגיעים במצב של התייבשות, שלעתים מתלווה לשלשולים, יקבלו נוזלים. במקרים בהם השלשול הוא תסמין למחלה כזו או אחרת, הם יקבלו גם טיפול תרופתי שמותאם למצבם.